Nyheter

Fra filmen Valhalla Rising. (Kilde: Euforia Film/Filmweb) Filmer som formidler noe grunnleggende om vår felles virkelighet møtes med øredøvende stillhet, skriver filosof Morten Lyngeng på sin blogg. I et nytt innlegg tolker han filmen Valhalla Rising.

En stillestående, metafysisk reise

Publisert

Karakteristisk for filmer som formidler noe grunnleggende om vår felles virkelighet er ikke de sprikende terningkastene som deles ut i avisene, men den øredøvende stillheten som følger i etterkant. Man vet ikke helt hva man har vært med på, hva man egentlig har sett og hva man skal si. Nicolas Winding Refns Valhalla Rising har vært annonsert som ultravoldelig vikingdrama, men viser seg å være en stillestående metafysisk reise overladet av tung symbolikk og psykedeliske hallusinasjoner.

Filmen, som er regissert av Nicolas Winding Refns, har et minimalistisk filmuttrykk uten overflødig staffasje, skriver Lyngeng. Hovedpersonen er en enøyd og språkløs slave i danske Mads Mikkelsens skikkelse, som nærmest står utenfor samfunnet.

[Å]penbart er det at Enøye representerer en mann som nettopp ikke deltar i gjensidig mellommenneskelige praksiser, noe som tydelig illustreres ved mannens slående mangel på språk, det mest allmennmenneskelige mediet vi deler. Som frigjort slave blir Enøye derfor en absolutt fri skikkelse uten bånd eller forpliktelser overfor noen. Han deltar ikke i noen former for fellesskap.

Hele teksten kan leses på bloggen Filosofiske Villnis.

Mads Mikkelsen spiller hovedpersonen Enøye. (Kilde: Euforia Film/Filmweb) Historien er lagt til ca. 1000-tallet, til et statsløst samfunn hvor ingen mennesker har rettigheter foruten den beskyttelse de selv greier å erverve seg gjennom egen makt- og voldsutøvelse, skriver Morten Lyngeng. (Kilde: Euforia Film/Filmweb) Regissør Nicolas Winding Refns har selv karakterisert Valhalla Rising som en science-fictionfilm heller enn et autentisk vikingepos. (Kilde: Euforia Film/Filmweb)
Powered by Labrador CMS