Fjellbjørka og konferansekarusellen

Filosofene «rir på vinden og bringer sine papers ut i all verden», skriver Morgenbladet. (Illustrasjon: iStock)

Morgenbladet skriver i dag om Forskningsrådets evaluering av filosofi og idéhistorie:

Knudrete, vindvridd som fjellbjørka klorer faget idéhistorie seg fast i stormene fra reformene. Og faget vokser seg mer og mer eiendommelig. Vil det krøke seg inn i seg selv? Deres instituttkolleger filosofene, derimot, de rir på vinden og bringer sine papers ut i all verden.

Se også vår oversikt: Alt om evalueringen.

Journalist Håkon Gundersen presenterer en spissformulert tolkning av evalueringsrapporten:

Har idehistorikerne noen forskningsstrategi? Nei. På idéhistorie forfølger man sine ungdoms interesser livet ut, det være seg Machiavelli, Foucault eller Nietzsche. Samarbeid på tvers? På langs? Ute? Hjemme? Nei til alt. Medforfatteri? Internasjonal publisering? Konferanser?

Nei, idéhistorikeren river ikke av seg papere, han skriver monografier, og da på norsk. Men her når han ut, og kvaliteten er høy, flere er dessuten svært produktive, og studiepoeng leverer de rikelig av. De er altså flinke folk, idehistorikerne, men på en annen måte enn den som gir mest uttelling. Er dette en villet protest mot de siste 20 årenes reformer, «the so called Tellekantsystemet» som evalueringskomiteen uttrykker seg. […]

Filosofifaget, derimot, fremstår i evalueringsrapporten på en ganske annen måte som del av den globale konferansekarusellen med gjesteopphold, papere, publisering og spesialisering. Idéhistorikeren fortoner seg som en Rasmus Berg, mens filosofen på sitt visittkort uten sjenanse skriver Erasmus Montanus, visiting hist og pist, fellow av dette og hint.

Dette bildet av stor aktivitet skyldes ikke minst at evalueringskomiteen tok for seg årene 2004 til 2008 og dermed fikk med seg det første året av virksomheten til oslofilosofenes senter for fremragende forskning: Center for the study of Mind in Nature (CSMI). Dette er rene «bikuben» av aktivitet, ifølge evalueringsrapporten. Men en del av filosofene som ikke er med der står igjen og er fremmede overfor det som foregår, heter det, og felles faglige aktiviteter for hele filosofmiljøet er det blitt mindre av etter senterets etablering.

Teksten kan leses i sin helhet på Morgenbladets nettsider.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *