Pass dokker førr kvinnfolkan!

1922113_he4819cae9fd61987a35c_v1316288603_1024x1024

Salome II av Franz von Stuck, 1906. (Kilde: Wikimedia commons)

STUDIO SOKRATES: Katja Ivanovna arver en formue. Så forlover hun seg med villmannen Dimitri i håp om å frelse ham fra villskapen. Men denne selvstraffende handlingen ligner mer på hat enn på kjærlighet; Katja er jo forelsket i en annen mann. «Pass dokker førr kvinnfolkan!»

Lars Nilsen er programleder i Studio Sokrates og skriver om sine kommende programmer og filosofiske undringer på Salongen.

Ubehagelige spørsmål

Brødrene Karamasov er til tider så pinlig at leseren får fnatt. Fjodor Dostojevski må være verdens beste skildrer av ubehaget mellom mennesker. I Brødrene Karamasov hoper fortredelighetene seg opp så til de grader at man griper seg i å tenke: «Alle er skyldige. Hele persongalleriet! Alle sammen uten unntak er hyklere, hver på sitt vis!»

Sakte men sikkert trenger et ubehagelig spørsmål seg på: «Og så da?» «Hva med oss? Du og jeg? Er vi om bord i den samme båten?»

Katja og Grusjenka

Villmannen Dimitri har samme forhold til den yppige Grusjenka som en kåt hannpuddel har til ei lita tispe i løpetida. Han er helt ute av stand til å styre seg. Grusjenka spiller på alle sine yndigheter og deler ut en «forglemmegei» til en polsk offiser den ene kvelden – til Fjodor Karamasov, faren til Dimitri, den andre kvelden – og til villmannen sin Dimitri den tredje. Eksplosjonsfaren øker.

Katja Ivanovna er så ærbar at hun kan knuse tykt glass bare med et lite kniks med nakken. Hun er velstående, men frykter fallitt og fall så sterkt at hun avlegger Dimitri et besøk alene på sen kveldstid, enda hun vet at det er det samme som å prostituere seg.

Geir Kjetsaa skriver:

Men det kan være farlig å vise humanitet og menneskelighet i Dostojevskis verden. Det kan bety at man ikke betrakter sine medmennesker på like fot, med like rettigheter.» (Lutring gjennom lidelse, s 39.)

Katja ofrer seg. Hun besøker Dimitri og tenker «Jeg gjør det for min stakkars far. Jeg ofrer meg for far.» Litt senere arver hun en stor formue og vil forlove seg med Dimitri. Nå kan hun bevise sitt høysinn og demonstrere at hun er overlegen både moralsk og i kjærlighet.

Eksplosive forhold

Kjetsaa: «Katja er en av Dostojevskis mange stolte kvinneskikkelser – oppriktig, hjertelig, vakker. Og likevel: Enda mer tiltrekkende er Grusjenka med sin formfullendte figur, sin søtladne, forføreriske stemme og sin myke kvinnelighet. Men også den bløte pote har skarpe klør.

Grusjenka har lovet Katja å holde seg unna Dimitri. Nå trekker hun plutselig sitt løfte tilbake, og de to kvinnene er nær ved å fly i tottene på hverandre. Det er Dostojevskis helt Aljosja som avverger eksplosjonen. (Kjetsaa, s. 41.)

Dostojevski pirker borti store og dype spørsmål. Hva er det som forgår når en kvinne elsker? Når en mann elsker? Hvordan skiller man mellom kjærlighet og retthaverskhet? Ikke spør meg!

Studio Sokrates

Vil du høre Studio Sokrates fra Festspillene i Nord-Norge med en gang? Klikk her: Pass dokker førr kvinnfolkan! Og du kan se bilder og høre lyd fra oppvarmingen av publikum på Ludo Bar og Scene her: Studio Sokrates og Glesnes-Ytreberg kvartett

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *