Fremtidens filosofer?

AKTUELT: Lurer du på hva elever på videregående holder på med i dag? Jo, de diskuterer ontologi, erkjennelsesteori og moralfilosofi. I alle fall en håndfull av dem.

På onsdag går Filosofidagen for videregående skole av stabelen for andre år på rad. Arrangementet er støttet av Fritt Ord, og finner sted i stiftelsens lokaler i Oslo.

Fjorårets Filosofidag var knyttet opp mot OL i filosofi, som ble arrangert i Oslo to måneder senere. Årets Filosofidag finner sted i forbindelse med NM i filosofi, hvis andre runde sparkes i gang på torsdag. I underkant av 200 elever deltok på første runde i NM. 50 av dem er trukket ut til å delta på Filosofidagen.

Sterkt engasjement

Thor Steinar Grødal er lærer ved Foss videregående skole og en av arrangørene av Filosofidagen. Han forteller Salongen at erfaringen med fjorårets arrangement var så bra at de i år ville gjenta arrangementet, uavhengig av hvor neste filosofi-OL skulle arrangeres.

Thor Steinar Grødal og kjernegruppen i Filosofiforeningen: Fra venstre Olav Birkeland, Trine Rogndokken, Grødal og Ole Jakob Skou Nilsen.

Grødal snakker varmt om det sterke engasjementet blant elevene.

– Det er veldig meningsfullt for en lærer i filosofi å se så mange elever utstråle et slikt engasjement for filosofien.

I fjor imponerte elevene foredragsholdere og arrangører med sitt mot og sin åpenhet i diskusjonene.

– Videregående-elevene er ikke så redde for å si noe feil, sier Grødal. Dette skaper mye trøkk i diskusjonen, både i plenum og elevene imellom.

Filosofisk flytsone

I fjor diskuterte elevene «frihet» på Filosofidagen. I år står temaet «Jeg. Du. Vi?» på plakaten. Elevene skal diskutere forholdet mellom individ og samfunn med utgangspunkt i ontologi, erkjennelsesteori og etikk/politisk filosofi.

Stipendiat Monica Roland, postdoktor Anders Strand og professor Bjørn Ramberg fra Universitetet i Oslo vil holde foredrag om temaet.

– Er Filosofidagen mest lek og moro, eller vil man at elevene skal gå derfra og føle at de virkelig har lært noe?

– Filosofidagen er moro fordi det er faglig interessant – og fordi elevene kommer i kontakt med hverandre rundt interessante filosofiske spørsmål, parerer Grødal. Ingenting står på programmet som lek og underholdning.

Engasjementet er tilstede også hos foredragsholderne. I forgrunnen stipendiat Monica Roland på fjorårets Filosofidag.

Også aktiviteter som tilsynelatende er der for underholdningens skyld – som for eksempel såkalte blitz-intervjuer, der elevene intervjuer hverandre om filosofiske spørsmål – har sin didaktiske begrunnelse, forklarer Grødal.

I tillegg til at intervjuene gjør elevene bedre kjent med hverandre, skal aktiviteten også bidra til å skjerpe den filosofiske sansen.

– Under intervjuene skal elevene feste blikket på to nye par øyne, spisse henholdsvis ører og tunge, oppfatte hva den andre sier, tenke høyt; kort sagt varme opp filosofihjernen. Samtidig skapes det en spesiell stemning fordi elevene skal si høyt takk for hvert svar de får fra hverandre. Hver enkelts bidrag anerkjennes som noe verdifullt. Da er vi i den filosofiske flytsonen når proffene fra UiO setter i gang.

«Proffene» er Roland, Strand og Ramberg, som skal fordra om henholdsvis ontologi, epistemologi og etikk. De skal også formulere påstander som elevene skal diskutere i grupper .

– Med dette håper vi eleven vil lære å tenke mer informert om hva som er virkelig, hva vi kan vite, og om hvordan det gode liv bør være i krysningspunktet mellom samfunn og individ.

Et viktig arrangement

– Har det vært en økt interesse for filosofifaget blant elever på videregående skole som følge av Filosofidagen?

– Dette har jeg ikke konkrete tall på. Men la meg si det slik: Uten Filosofidagen hadde filosofiinteressen i det minste vært mindre på de skoler som deltar i NM i filosofi og på Filosofidagen.

– I år deltok 193 elever fra 25 skoler i 1. runde i NM. 10 fylker var representert. Tallene har blitt større for hvert år siden første NM i 2006/07. Det er venteliste for å være med på Filosofidagen. Dette er en indikasjon på økende interesse blant elevene.

Ifølge Grødal er Filosofidagen også viktig for å ruste elevene til den offentlige debatt.

– Vi søkte om støtte fra Fritt Ord til et undervisningsopplegg som vi mener direkte vil styrke det frie ord, og i hvert fall indirekte vil styrke den offentlige debatt.

Usikker fremtid

Grødal håper Filosofidagen skal bli et årlig arrangement. Da er man avhengig av stabil, økonomisk støtte. Der Fritt Ord åpenbart har sett verdien av arrangementet, har arrangørene ikke fått tilslag hos det offentlige.

– Utdanningsdirektoratet forblir tause overfor vår søknad om støtte, sier Grødal oppgitt.

Grødal håper på større oppmerksomhet rundt arrangementet i mediene, og mer støtte fra det offentlige til neste års arrangement.

I mellomtiden er det duket for OL i filosofi i Odense 16. til 19. mai. De to beste fra NM vil delta der. Grødal forteller at en av de norske elevene som deltok på OL i Tyrkia i 2007, var våken i to døgn for å få med seg alle diskusjonene. Med et slikt engasjement ville det vel ikke være for mye å håpe at vi får en norsk OL-vinner i år.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *