Filosofiske smuler

«I have never seen food that is not circle-shaped. All food is therefore definitely circle-shaped.» Fra den nydelige e-boken Book of Bad Arguments. Gjengitt med tillatelse. (Illustrasjon: Ali Almossawi)

Moralske dyr, umoralske våpen, irriterende moralisme og en ubehagelig skandale i amerikansk filosofi. Start uken med en porsjon filosofiske smuler.

  • Sommerens store snakkis i amerikanske filosofimiljøer har vært episoden rundt Colin McGinn. Han trakk seg som professor ved universitetet i Miami etter anklager om seksuell trakassering. Det har utløst en stor debatt om kvinner i filosofien (et tema vi også har vært inne på her på Salongen). Sjekk ut The Stones serie om kvinner og filosofi i anledning skandalen.
  • Hvorfor er kjemiske våpen så mye verre enn alle mulige andre våpen? Filosofer diskuterer et presserende tema.
  • I kategorien tilfeldig utvalgt ny forskning: Hjerneforsker Michael Graziano har klekket ut en ny teori om bevissthet, presentert i det stadig imponerende nettmagasinet Aeon. Kort fortalt mener han at bevissthet er en skjematisk modell av ens oppmerksomhetstilstand. Enkelt og greit.
  • Kult illustrert og helt gratis. Sjekk ut e-boken Book of bad argument, en abc i logiske feilslutninger.

«Well. If we get rid of our cows, then we will have to walk everywhere, and that would be terrible for morale. Therefore cow emissions are not killing our planet.» Fra innføringen i logiske slutninger i Book of Bad Arguments. Gjengitt med tillatelse. (Illustrasjon: Ali Almossawi)

  • Tingliggjøring er et sentralt begrep i marxistisk filosofi. Men er kritikken av tingliggjøring nødvendigvis politisk venstreorientert? Fint intervju med Axel Honneth i The Platypus.
  • Robert Greene har skrevet en fin liten blogpost om europeeres syn på de svarte i USA.
  • «’Moralsk sentimentalisme’ gjør med moralen det samme som flinkisbloggere gjør med politikken: Den fetisjerer bagateller mens den gjør folk blinde for de forferdelige problemene vi står overfor.» Et treffende utfall mot «moralsk sentimentalisme» i politikken er å lese i The Jacobin. Ikke minst om hvordan man er så besatt av personers moralske karakter at viktige politiske spørsmål overskygges fullstendig.
  • Ja, og når vi først snakker om moral. Kan dyr være moralske? Mark Rowlands slarver seg frem til et svar.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *