Filosofiske smuler

SMULER: Verdenskartets idéhistorie; undertrykkelsen av de stygge; den irrasjonelle ateismen; forholdet mellom våpen og naturtilstand: Salongen byr på en ny runde med filosofiske og idéhistoriske smuler.

  • Hvorfor plasserer vi nord øverst på det moderne verdenskartet? Det er på ingen måte selvsagt at de nordlige landene skal trone kartet, verken fra et geografisk, kartografisk eller filosofisk utgangspunkt. Det hevder Nick Danforth, som gir en idéhistorisk gjennomgang av verdenskartets utvikling i Al Jazeera og viser hvordan karttegningene i eldre tid ble utformet.
  • Diskriminering på bakgrunn av etnisitet, seksualitet, klasse og kjønn har alle hver sin plass i filosofien. Men vi glemmer å ta én gruppe i betraktning når vi diskuterer slike former for undertrykkelse, skriver Jonny Thakkar i Aeon Magazinenemlig de stygge.
  • John Armstrong presenterer Friedrich Schillers syn på skjønnhet på samme nettsted, og argumenterer treffende nok for at opplevelsen av det skjønne kan forbedre oss som mennesker.
  • Ateismen er irrasjonell, nettopp fordi den baserer seg på mangel av sikre gudsbeviser. Det mener i alle fall Alvin Platinga, som i et intervju med The New York Times forsøker å gi et moderne forsvar for Guds eksistens.
  • Hvordan ville John Locke stilt seg til kravet om at privatpersoner skal kunne bære våpen? David Frenchs bibelske forsvar i The National Review konkluderer med at Locke kan brukes til å støtte opp under kravet. Firmin Debrabander i The New York Times innvender derimot at dette baserer seg på en ren feiltolkning av Locke, og argumenterer for at en slik bruk av våpen vil føre oss tilbake til naturtilstanden.
  • Helt til sist: Et tilbakeblikk på en av Jacques Lacans forelesninger ved Université catholique de Louvain i 1971. Filmen illustrerer ikke bare Lacans stjernestatus blant studenter, kolleger og unge radikale – men også hvor kontroversiell den franske tenkeren var (21:30).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *