Filosofiske smuler

SMULER: Filosofiens «offentlighetsproblem», psykoanalysens prosa, verdenslitteraturens begrensning, vandrerens drømmerier og den neglisjerte døden. Salongen har samlet og dandert en ny porsjon filosofiske og idéhistoriske smuler fra nettets kriker og kroker.

  • «Den som bedriver filosofi i dagens offentlighet kommer automatisk bakpå og, i de fleste tilfeller, helt feil ut. Måten vi havnet der at filosofien er blitt satt på alle fire – enten fetisjert som noe hinsides den virkelige verden eller baktalt fordi etter sigende ikke tar del i den – må likevel forklares», skriver Andrew Taggart. Han gjør et forsøk i siste utgave av Philosophy Now.
  • I sittestilling sovner tankene, mente Montaigne. Under en vandring, derimot, settes tankene i sving. Franske Frédéric Gros stemmer i. Hans bok om The Philosophy of Walking er nå ute i engelsk oversettelse og anmeldes i The Telepgraph og The Independent.
  • Kan en blekksprut tenke? Hva med marken, eller sjøsneglen? Hos New York Review of Books kan du lese om en rekke bøker, fra Darwin og Freud til Eric Kandel, som på ulike vis belyser den merkverdige verdenen der nede blant lavere organismer.
  • Hvordan skilte opplysningstenkerne mellom narkotikum og medisiner? Og hvordan bør vi komme dette skillet i møte? Benjamin Breen ser nærmere på hvordan gårsdagens narkotika ble morgendagens medisin hos Aeon Magazine.
  • Døden står helt på kanten av vår kultur. W. A. Spellmann fortsetter undersøkelsen i skyggen av vår tids mest prominente dødshistoriker, Philippe Ariès, og har skrevet A Brief History of Death. Boken har mye for seg, men hviler på enkelte umulige forutsetninger, skriver Thomas Laqueur i The Guardian.
  • Freudianske forfattere snakker om verk, artikler, foredrag og bidrag, men sjelden om essays. Psykoanalytikeren Adam Phillips er nå ute med en ny essaysamling. Brian Dillon undersøker psykoanalysens prosa i Times Literary Supplement.
  • Er «verdenslitteratur» et forvirrende begrep, alt for tett knyttet til de økonomiske strukturene i en globalisert verden? I sin siste bok går Emily Apter til kamp «mot verdenslitteraturen», og fremhever det uoversetteliges potensiale. Gloria Fisk har sett nærmere på Apters argumenter i The American Reader.
  • I fjor utkom Cinema, en samling av Alain Badious tekster om film og som plasserer kunstarten tydeligere innenfor hans begrep om «inaesthetics». Boken anmeldes av Garin V. Dowd i siste utgave av Radical Philosophy. Er den et viktig bidrag til filmteorien eller en kuriositet?
  • Nettet kryr av filosofi- og idéhistoriepodcaster og forelesninger, og Salongen har tidligere presentert et knippe. Stephen West, som skryter av å ikke ha et eneste filosofikurs på CV’en, presenterer den til nå minst konvensjonelle av dem alle. Philosophize This!
  • Helt til slutt, og i forlengelse av det innledende spørsmålet: Hva er det filosofen egentlig gjør? Om du ikke allerede har fått nok: Under forklarer en skjorteløs og sengeliggende utgave av Slavoj Žižek.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *