Hvordan gutter blir menn

Publisert:

9. september 2011

Kommentarer:

Fjodor Dostojevskij (Kilde: Wikimedia commons)

Fjodor Karamasov er en fordrukken, forhutlet og fordervet horebukk og gjerrigknark. Alt han foretar seg blir ytterst pinlig. En mørk og regnfull natt blir han slått i hjel så blodet spruter. Hadde Dostojevski tsar Nikolaj I i tankene da han skrev sitt mesterverk Brødrene Karamasov?

Lars Nilsen er programleder i Studio Sokrates og skriver om sine kommende programmer og filosofiske undringer på Salongen.

Ytterst pinlig

Mordet på Fjodor Karamasov er (kanskje) egentlig et bilde på mordet på tsaren som hadde sviktet sitt folk og glemt sine barn. Og alle barna, det russiske folk eller brødrene Karamasov, er på sitt vis med på å bli kvitt faren (tsaren). Alle er skyldige: God eller ond, sterk eller svak, from eller forfengelig – ingen slipper unna ansvar.

Det er kanskje en god sammenligning. Da tsar
Nikolaj II abdiserte i mars 1917 var det slutt på Europas siste eneveldige stat og på minst 100 års ytterst pinlig vanstyre i russland. Dostojevski ble selv arrestert og dømt til døden for å ha konspirert mot Nikolai den I i 1849.

Han ble ført fram til retterstedet og fikk en hvit hette over hodet. Da soldatene tok ladegrep rullet en vogn i stor fart inn på plassen. Det hele var spill. Tsaren benådet alle. En av de dødsdømte mistet forstanden. (Kjetsaa: Fjodor Dostojevski: Et dikterliv, s 100) For Dostojevski kan denne erfaringen ha befordret en av hans grunntanker: At lidelse lutrer oss, at lidelse renser og forbedrer oss.

Ytterst pinlig II

Med Fjodor Dostojevskis «Brødrene Karamasov» i bagasjen reiste Studio Sokrates til Festspillene i Nord-Norge i juni for å lage filosofi og jazz med servering og levende musikk. Det hele kunne blitt ytterst pinlig hvis det ikke hadde vært for et fantastisk publikum, fremragende musikere og en kokk som behersket kunsten å forvandle følelser til suppe.

Vi ble møtt av entusiastiske harstadværinger og russisk rødbetsuppe av ypperste kvalitet. Å være programleder i en sånn sammenheng var en fryd. Og første dag var tema «hvordan gutter blir menn» med musikalsk støtte fra svenske Movits (HYPER) fra Luleå. En trio som blander swingjazz med hiphop. Du kan se bilder fra første dag i Harstad her.

Ivan og Dimitri

De to eldste karamasovguttene er Dimitri og Ivan. Dimitri kommer fra Demeter, fruktbarhetsgudinnen. Dimitri ligger tett opp til Nietzsches tanker om Dionysos, den impulsive tilhengeren av «Sex and Drugs and Rock’n Roll». Ivan er den kjølige rasjonalisten, Nietzsche ser ham som fornuftens klare budbringer.

Ivan kommer til at han vil levere «billetten tilbake til Gud». Han tåler ikke livets store forestilling der barn molesteres mens Gud er taus. «Vil du kanskje sette din egen fornuft i stedet for kristendommen og Bibelen?» Til dette svarer Ivan et klart «Ja!» Dostojevski forbereder en eksistensiell eksplosjon i Ivans sinn.

Pinlig og plagsomt

Jeg vet ikke om noen dikter som skildrer pinlige situasjoner som Dostojevski. Det er nesten så man får lyst til å hoppe over de mest ydmykende avsnittene. Dimitri har arvet sin far, den lidderlige drukkenbolten. Han fortsetter i sin fars fotspor, forelsker seg i ei dame som faren også beiler til og blåser av en million på sanselige gleder: Champagne og karameller. Bare for å oppdage at hjertet hans egentlig tilhører en annen kvinne.

Bare én mulighet er til sist åpen for brødrene Karamasov – for at de skal bli menn: Lidelse:

Ivan mister forstanden en periode. Dimitri blir arrestert, tiltalt og dømt for fadermord. Men han er uskyldig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Share on email
Share on facebook
Share on twitter

Vi bruker cookies for å kunne tilby deg en best mulig opplevelse. Les mer…